اخبار همایش ملی نقش وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در دادرسی عادلانه مورخ 98/8/19-استان زنجان

با عنایت به سفر جناب آقای دکتر علی بهادری جهرمی ریاست محترم مرکزوکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به استان زنجان در روز یکشنبه مورخ 98/8/19  جلسه دیدار با رئیس کل محترم دادگستری استان زنجان و امام جمعه معزز زنجان برنامه ریزی گردیده بود .پس از استقبال از اقای دکتر ایشان با معیت اعضای هیأت مدیره های مرکز وکلای قوه قضائیه و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان به انجام این دیدارها پرداخته و سپس  در همایش شرکت نمودند.

مراکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان در جهت ارج نهادن به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در گام دوّم انقلاب و تلاش برای تحقّق بخشیدن به اراده دستگاه قضایی در ایجاد تحوّل در قوّه قضائیه و احیای حقوق عامّه ، همایشی را با عنوان " تبیین نقش وکلا و کارشناسان رسمی در دادرسی عادلانه" برگزار نمودند.

 این همایش با حضور مغتنم جناب آقای دکتر بهادری جهرمی ریاست محترم مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوّه قضائیه، جناب آقای حجت الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل محترم دادگستری و سایر مسئولین عالی‌رتبه قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان رسمی استان برگزار گردید.

 

مراسم با  خوشامدگویی توسط آقای ساسان احمدی رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان زنجان آغاز گردید .

بعد از ایشان آقای موسی رستمیان خزانه دار و عضو هیأت مدیره مرکز کارشناسان استان به ایراد سخنرانی پرداختند :

آقای رستمیان بیان داشتند روند دادرسی شامل سه مرحله تشخیص صحیح موضوع، تطبیق با قوانین و صدور حکم قضایی بوده که تشخیص صحیح، مهمترین مرحله است.

کارشناسی در دعاوی مطروحه امروزی در محاکم قضایی از مهمترین دلایل اثبات دعوا به شمار می‌آید و کمتر پرونده‌ای پیدا می‌شود که نیاز به نظر تخصصی کارشناس نداشته باشد زیرا این اقدام برای رسیدن قاضی به علم و یقین است.هرچند روند دادرسی بر عهده دادگاه است اما پرونده، نیازمند نظر کارشناسی و تخصصی است که قانون نیز مقرر داشته و اگر به درستی انجام نشود، حکم در مراحل بالاتر به دلیل عدم احراز صحیح موضوع، نقض می‌شود.استفاده از نظر کارشناسی، مختص زمان حاضر نیست و در ادوار تاریخ، مرسوم بوده و استفاده از نظر افراد خبره و استناد به آیات قرآن کریم موید این موضوع است.

وی با بیان اینکه امروز جرایم نیز به دلیل پیچیدگی جوامع، پیچیده شده است، گفت: جرایمی که در گذشته در فضای حقیقی اتفاق می‌افتاد امروز در فضای مجازی انجام می‌شود و قاضی بر خلاف جرایم سنتی در نحوه رسیدگی به جرایم نوپدید، نیاز به نظر کارشناس دارد.به همین دلیل کارشناسان در عمل، معاونان قاضی محسوب می‌شوند.

آقای رستمیان خاطرنشان کرد رعایت اصل نخبه‌گزینی و نخبه‌پروری در پذیرش کارشناسان دادگستری و تقویت، حفظ و آموزش بدنه کارشناسی امری ضروری و قابل تاکید است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی رئیس کل محترم دادگستری استان جهت ایراد سخنرانی در جایگاه حاضر شدند:

ایشان فرمودند: دادرسی عادلانه، یک فرآیند و هدف مقدس در حکومت اسلامی بوده و بی‌تردید، وکیل و کارشناس دادگستری به عنوان ۲ بال فرشته عدالت در این فرآیند و هدف مقدس، مشارکت دارد.

دادرسی عادلانه در بعضی حکومت‌های عُرفی با جدیت دنبال می‌شود اما در حکومت اسلامی، یک پیشینه فقهی و دینی دارد.

آثار و برکات دادرسی عادلانه، بیشتر از باران پس از ۴۰ سال خشکسالی بوده و در صورت تحقق، وکلا و کارشناسان در ثواب دنیوی و اخروی آن ماجور هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با اشاره به اهمیت کار وکلا و کارشناسان دادگستری، افزود :وکلا و کارشناسان، سهامداران عدالت هستند.

در اغلب پرونده‌های قضایی، یکی از ۲ مقام وکیل یا کارشناس دادگستری دخالت دارد و کمتر پرونده‌ای است که وکیل یا کارشناس در آن حضور نداشته باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی، وکلا و کارشناسان را جزو عائله خود می‌داند، اظهار داشت وکلا و کارشناسان باید مراقبت کنند تا به مایَملک آن‌ها آسیبی وارد نشود و ما نیز باید کمک کنیم تا هدف مقدس، آسیب نبیند.

امروز در دوره‌ای مسئولیت داریم که رئیس قوه قضائیه برنامه تحول در این قوه را ارائه کرده و مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، خاطرنشان کرد: باید برای تحقق منویات رهبر انقلاب، تلاش شود که قضات، وکلا و کارشناسان بیشترین سهم را در تحقق این مهم دارند.

وی کاهش ورودی شمار پرونده‌ها، کاهش پرونده‌های موجود و کاهش طولانی شدن زمان رسیدگی را وظیفه مهم در حوزه کارشناسی خواند و تصریح کرد: یکی از راه‌های کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها این است که وکلا و کارشناسان، کار خود را به درستی انجام داده و نظر کارشناسی آن‌ها اتقان و استحکام داشته باشد.

 باید این فرصت را ارتقا داده و نظر کارشناسان به گونه‌ای جامع و کامل باشد که مردم، کمتر به سراغ اعتراض رفته و ناچار نشویم برای رفع ابهام در پی اخذ توضیح و تجدید جلسه رسیدگی باشیم.

وی با بیان اینکه تعدّد مراحل رسیدگی به پرونده‌ها مشکلی است که امروز با آن مواجه هستیم، اظهار داشت: پرونده‌ها بسته به سلیقه شعب حتی تا قضاوت‌های ۱۷ نفره هم می‌رود در حالی که این رسیدگی باید حدی داشته و در یک جا حل شود و سلیقه‌ای نباشد.برای حل این موضوع، پرونده‌ها را به صورت عادلانه توزیع کردیم به‌گونه‌ای که سامانه‌ای طراحی کرده و در پایان هر ماه، آمار پرونده‌های ارجاعی به کارشناسان را بررسی می‌کنیم.

کار تخصصی کارشناسی در گذشته در اختیار کارشناسان معدودی بود در حالی که این موضوع را توزیع کردیم.

باید به این نقطه برسیم که بپذیریم در حوزه وکلا و کارشناسان همه چیز را نمی‌دانیم و باور جامعه باید بر این شود که دعوایی که در دادگستری می‌خواهد طرح کند باید با وکیل طرح کند تا بتواند وی را هدایت کند

 

.

در ادامه رئیس محترم مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: نباید به وکالت و کارشناسی قضایی به عنوان شغل نگریسته شود بلکه یک شأن و مسئولیت اجتماعی است.

باید این مفهوم جا بیفتد که وکلا و کارشناسان، جزئی از خانواده قوه قضائیه هستند.اگر این حس در قلب تک‌تک ما جاری باشد، احساس مسئولیت مشترک برای تحقق عدالت و استیفای حق هر یک از شهروندان در محاکم و خارج از محاکم خواهیم داشت.

باید به واقع، بار مسئولیت ناشی از پروانه‌ای که در اختیار داریم را احساس کرده و به آن به عنوان سند مسئولیت نگاه کنیم و بدانیم چه پاسخی برای مسئولت خود خواهیم داشت.اگر چنین نگاهی حاکم شود، وکلا و کارشناسان، همراهان و همیاران خوبی برای قاضی‌ها می‌شوند که برای تواصی به حق، دست در دست هم داده و همدیگر را رهنمون می‌کنند.در این صورت می‌توان امیدوار بود که مسیر تحقق عدالت در کشور، مسیر دیگری را طی کند.البته مسیر گذشته و فعلی را تخریب نمی‌کنیم اما باید پذیرفت که مخاطبان رضایت ندارند و همه با هم در نتیجه این مسیر، شریک بوده و باید بار مسئولیت خود را بپذیریم.

اگر این مسیر طی شود، ثمره و نتیجه آن شامل تمام مردم شده و شان و کرامت وکیل و کارشناس دادگستری نیز پابه‌پای قاضی در چشم همگان دیده می‌شود.

 

 آیین امضا و رونمایی از تفاهم‌نامه بیمه‌ای بین مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و بیمه میهن و همچنین تجلیل از خانواده شهدا از دیگر بخش‌های این همایش بود

 

پس از برگزاری همایش جلسه پرسش و پاسخ نیز در نمازخانه دانشگاه برگزار گردید.

آقای دکتر بهادری جهرمی  از دفاتر مراکز وکلا و کارشناسان رسمی استان بازدید نمودند و جلسه ای دوستانه بین ایشان و اعضای هیأت مدیره دو مجموعه  در خصوص بررسی مسائل و مشکلات و ارئه نظرات جهت بهبود وضعیت وکلا و کارشناسان استان برگزار گردید.


۱۳۹۸/۰۸/۲۰، ۱۶:۰۰:۱۸       3488

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter
کارشناسان
پروژه های کارشناسی
رشته ها

آخرین ارسال های انجمن گفتگو

عنوان تالارعنوان تاپیکپاسخ ها

تقویم و تاریخ

جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625

آمار بازدیدها

بازدید امروز669
بازدید دیروز986
بازدید هفته6,457
بازدید ماه9,578
بازدید کل2,311,891
افراد آنلاین7