جلسه عمومی سالیانه و مجمع عمومی عادی مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان سال 1398

جلسه عمومی سالیانه  و مجمع عمومی عادی مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان سال 1398

جلسه عمومی کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان با حضور رئیس کل محترم دادگستری و قائم مقام و معاونین محترم ایشان در تاریخ 29/3/98 راس ساعت 17:00 در محل سالن اجتماعات ساختمان شماره 3 دادگستری آغاز گردید در ابتدای مراسم آقای مهندس صفوی رئیس هیات مدیره ضمن خوش آمد گویی و تبریک هفته قوه قضائیه به مدعوین و کارشناسان گرامی  ،ضمن تقدیر از حمایتهای بی دریغ رئیس کل محترم و معاونین گرامی و قائم مقام محترم از مرکز کارشناسان ، به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا از فعالیتهای چشمگیر رئیس محترم قوه قضائیه که طی چند ماه اخیر تحولاتی در مجموعه مرکز امور وکلا،کارشناسان و مشاوران خانواده ایجاد کردند تشکر و قدردانی نموده و در ادامه بیان داشتند مرکز امور وکلا و کارشناسان پس از تصویب برنامه سوم توسعه اقتصادی زیر نظر قوه قضائیه در سال 79 راه اندازی گردید بدواً با موانعی مواجه بود لیکن به جهت شناسایی دقیق قانون گذار از مشکلات آن زمان و آینده نگری قانون گذار راه اندازی این مرکز کاملا بجا و نیاز جامعه و قوه قضائیه بود.در دهه هفتاد تعداد کاشناسان استان بسیار محدود و استفاده از خدمات کارشناسی نیازمند انتظار طولانی بود ولی از اوایل سال 80 باپررنگ شدن حضور مرکز و جذب و تربیت کارشناس و وکیل دسترسی به خدمات کارشناسی تسهیل گردید و در حال حاضر بالغ بر 500 نفر کارشناس رسمی در سطح استان دارای پروانه کارشناسی می باشند که سلامت کاری کارشناسان عضو،جوان بودن ، بالابودن سطح علمی و اجرای ابلاغهای کارشناسی در حداقل زمان جهت پیشگیری از اطاله روند دادرسی از ویژگی های بارز کارشناسان رسمی عضو مرکز  می باشد.

در ادامه آقای صفوی در خصوص مشکلات موجود در امور کارشناسان صحبت کردند یکی از موارد مربوط به عدالت در ارجاعات کارشناسی می باشد که طی مکاتباتی که با رئیس کل محترم و معاونین ایشان انجام گردیده این مشکل در حال برطرف شدن می باشد و شاهد ارجاع کار متعادل تر به کارشناسان با سابقه و جدید هستیم .

موضوع بعدی رعایت تعرفه مصوب1392 رئیس محترم قوه قضائیه می باشد که هرچند تعرفه مربوط به 6 سال پیش می باشد ولی کماکان رعایت نمی گردد و با توجه به تورم موجود درجامعه اختصاص مبالغ پایین تر از تعرفه زنگ خطری برای شیوع آفت هایی در شغل خطیر کارشناسی می باشد .

سپس اعلام داشتند مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان مشتاقانه آماده ارائه خدمات کارشناسی معاضدتی برای نیازمندان بوده  و در صورت ابلاغ شعب قضایی خدمات مورد نیاز در اسرع وقت ارائه خواهد گردید  تا عدم توان مالی متقاضی بهانه ای برای کسر از دستمزد کارشناسان نباشد.

در ادامه ایشان به ارائه گزار ش عملکرد هیأت مدیره مرکز در سال 97 پرداختند که به شرح زیر می باشد :

  • دیدار اعضای هیت مدیره با رئیس کل محترم دادگستری استان
  • چاپ و توزیع کتاب معرفی کارشناسان رسمی دادگستری بین شعبات دادگاه و ادارات و شرکتهای سطح استان
  • توزیع فیشهای اختصاصی مرکز در شعبات دادگاه (تمرکز وجوه دستمزد کارشناسان در حساب مرکز و پرداخت از محل این‌حساب)
  • انجام امور مربوط به استعلام و گزینش قبول شدگان آزمون کارشناس رسمی سال 96
  • پرداخت تعداد 51 فقره وام بانکی به کارشناسان عضو از طریق بانکهای ملی و رسالت
  • انجام امور مربوط تمدیدو ارتقا صلاحیت کارشناسان عضو مرکز
  • برگزری مجمع و جلسه عمومی سالیانه در مرداد ماه 97
  • مکاتبه و پیگیری و عقد قرارداد جهت استفاده کارشناسان از استخر فجر دادگستری
  • اتصال به شبکه دولت جهت ارتباط سریع و فراگیر با ادارات و ارگانهای استان
  • برگزاری دوره آموزشی اخلاق کارشناسی
  • چاپ و توزیع سالنامه بین کارشناسان،شعب دادگاه ها و ادارات استان
  • تشکیل جلسات هیأت مدیره هر دو هفته یکبار
  • تشکیل 14 جلسه جهت رسیدگی به شکایات واصله
  • شرکت هیأت مدیره در جلسات مرکز تهران
  • برگزاری جلسه با حضور کارشناسان پیشکسوت و انتخاب دادیاران منتخب استان جهت معرفی به مرکز تهران
  • جلسه هیأت مدیره با روسای اتاق تعاون استان جهت تعامل وتسهیل ارائه خدمات کارشناسی به تعاونگران
  • برگزاری جلسه هیأت مدیره با کارشناسان جدید الورود
  • جلسه هیأت مدیره با گروههای تخصصی
  • شرکت در مراسمات مذهبی برگزار شده از سوی دادگستری استان
  • شرکت در مراسمات هفته قوه قضائیه
  • شرکت در راهپیمایی 22 بهمن

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صادقی نیارکی رئیس کل محترم دادگستری استان زنجان به ایراد سخنرانی پرداختند :

در ابتدا آغاز هفته قوه قضائیه را به حضار تبریک عرض نمودند و ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشتند که در انجام امور باید شهدا را مد نظر قرار داده و راه آنها را سرلوحه ی امور خود قراردهیم .

تردیدی نسیت که کار مهمی بر عهده کارشناسان است و اهمیت آن در فقه و عرف مشهود بوده و رجوع به اهل خبره و اهل نظر مورد توجه فقه اسلامی است و برای آن حجیت قائل هستند .با اینکه شاهد  پیشرفت فناوری در سیستم قضایی هستیم همچنان نیاز به کارشناس به وضوح مشخص است و در اکثر پرونده های قضایی نیاز به ارائه نظریه کارشناسی  می باشد چون دانش قاضی حقوقی و قضایی است و کسب اطلاع راجع به سایر موارد تخصصی پرونده نیاز به نظر کارشناس متخصص دارد .اگر مقام قضاوت و داوری در اسلام از جایگاه خطیری برخوردار است مقدمات آن نیز از همان اهمیت برخوردار است و اگر کارشناس در پرونده ای نظر بدهد و بر اساس نظر او قاضی اقدام به صدور حکم کند و با اجرای حکم قاضی قرار باشد حقی احقاق گردد قاضی و کارشناس پرونده  هردو در  آن سهیم هستند و از این باب مسئولیت کارشناسی نیاز به دقت بالایی دارد.

سپس ضمن اشاره به صحبتهای آقای صفوی در خصوص مشکلات موجود برای کارشناسان فرمودند اشکالاتی در سیستم ارجاع کارشناسی دادگستری وجود دارد و با توجه به بررسی ها مشخص گردیده رعایت عدالت در ارجاعات بدرستی صورت نپذیرفته و به مدیران نیز ابلاغ شده که دادگستری بعنوان مجری عدالت باید اجرای عدالت و توزیع برابر را از خودش شروع کند و با پیگیری های بعمل آمده سیستم  موجود در حال اصلاح می باشد تا نفرات کم سابقه نیز در کنار کارشناسان با تجربه فرصت اشتغال و کسب تجربه را داشته باشند.

موضوع تعرفه ها نیز باید مورد توجه همکاران قرار بگیرد و طی نامه ای به همکاران ابلاغ خواهد شد که رعایت تعرفه ها در دستمزدهای کارشناسی مد نظر قرار گرفته و طبق اعلام آمادگی مرکز در خصوص انجام کارشناسی های معاضدتی ،موارد مربوطه به مرکز ارجاع گردد.

در ادامه ایشان فرمودند که انتظاراتی از کارشناسان دارند که به شرح زیر می باشد :

  • با توجه به پیچیدگی های پرونده  و  تمارض اصحاب پرونده کارشناسان محترم با توکل بر خدا و با دانش کافی و دقت لازم نسبت به ارائه نظر اقدام نمایند.
  • با توجه به آمار سال های قبل تعداد کثیری از پرونده ها نیازمند تجدید وقت احتیاطی می شوند انتظارمان از کارشناسان این است که با قبول مسئولیت جهت انجام کارشناسی پرونده نسبت به ارائه نظر در موعد مقرر اقدام نمایند تا زمان رسیدگی پرونده تجدید و طولانی نگردد.
  • کارشناسی ها دقیق و کامل باشد .مراجعات زیادی برای ارائه نظر تکمیلی کارشناسی وجود دارد لذا از کارشناسان می خواهیم در ابتدا همه جوانب و مدارک پرونده را مورد بررسی قرارداده و سپس نسبت به تنظیم گزارش اقدام نمایند در این صورت دیگر نیازی به  ارائه نظر تکمیلی و طولانی شدن زمان رسیدگی پرونده و صرف هزینه و وقت اضافی برای صاحبان پرونده نخواهد بود.
  • گاهاً موضوعاتی به کارشناس ارجاع می شود که ارتباطی به صلاحیت و ماهیت کار کارشناسی ندارد کارشناسان دقت نمایند که کار کارشناس ، کارشناسی است نه داوری و قضاوت ، لذا این مورد نیز در زمان ارائه نظریه مد نظر قرار گیرد.

ایشان در پایان صحبتهایشان از کارشناسان تقدیر نموده و از آنها خواستند دقت و ظرافت در امر کارشناسی را بیش از پیش مد نظر قرار دهند.

پس از پذیرایی جلسه مجمع عمومی مرکز کارشناسان رسمی دادگستری با حضور 116 نفر از کارشناسان عضو مجموعه به شرح زیر برگزار گردید:

ابتدا جناب آقای مهندس صفوی گزارش ارجاعات کارشناسی  و عملکرد مالی سال 1397 را ارائه نمودند و سپس صورتهای مالی که از طریق کارتابل اعضا برای کارشناسان ارسال شده بود در جلسه نمایش داده شد  و توضیحات لازم در مورد صورت های مالی بیان گردید و بازرس محترم نیز گزارش خودرا ارائه نمود و صورتهای مالی سال 1397 مورد تصویب مجمع قرار گرفت .

 

در ادامه جلسه جهت قدردانی از کارشناسانی که در مجمع حضور داشتند نسبت به قرعه کشی و اعطاء کمک هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس برای  7 نفر از حاضرین به شرح زیر انجام گرفت.

برندگان کمک هزینه سفر به مشهد مقدس :

1-  داود محمدی رشته گاز و گازرسانی                                          2-فرج اله باقری رشته امور ثبتی

3- حسین حاتمی یوشانلوئی رشته امور ثبتی                                  4- پروا آقاجانلو  رشته امور ثبتی

5- فریدون جعفری رشته علوم آزمایشگاهی                                    6- پیمان حائری رشته کشاورزی

7- شهرام معینی رشته تصادفات                                            


۱۳۹۸/۰۴/۰۱، ۱۶:۳۸:۳۶       5043

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter
کارشناسان
پروژه های کارشناسی
رشته ها

آخرین ارسال های انجمن گفتگو

عنوان تالارعنوان تاپیکپاسخ ها

تقویم و تاریخ

جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625

آمار بازدیدها

بازدید امروز557
بازدید دیروز986
بازدید هفته6,345
بازدید ماه9,466
بازدید کل2,311,779
افراد آنلاین3